Fotokurs, ja tack!

Jag tror att jag ska gå en fotokurs till våren! Vore så himla kul att lära sig grunderna och kunna använda kameran lite mer! Nu när jag fyllde år så önskade jag mig ett nytt objektiv, och det fick jag också! Det är ett Canon EF 50mm f/1,8 II. Jag vet inte vad man säger "på fotospråk" för att beskriva funktionen, men jag skulle säga att man kan ta bilder som gör att det man har i fokus blir väldigt skarpt, och bakgrunden blir suddig (eller tvärtom). Det är himla kul att hålla på och grejja lite, och jag skulle supergärna vilja lära mig lite mer! Har tagit några bilder här hemma iallafall, för att öva:


Min nya tekopp, som jag också fick i födelsedagspresent!


Nu har jag ställt upp våra tomtar och lite annat mys!



Tänk att det är julafton om bara några dagar!!!

Idag har jag varit till frisören för att klippa topparna lite, tyckte håret kändes lite slitet helt enkelt... Jag fick dock lite (välförtjänt) kritik av min frisör att det var slitet, de gamla slingorna lyser igenom den bruna färgen, som också växt ut typ 5 cm... "Håret ser lite dassigt ut, det har lite grönaktig ton" sa hon. Kul. Hon fick lägga i en inpacknng med lite pigment i för att ta bort den gröna tonen (eftersom jag just nu är lite för snål för att färga håret på salong), hon klippte säkert 6-7 cm, satte i nåt leave-in balsam osv... "Det är bra om du börjar redan nu med att göra inpackningar, annars är det liksom försent att göra nåt åt det" sa hon. Japp, okej, det är förstått. Skämmes!! Tänk att man alltid känner sig så gråblek när man sitter där hos frissan, med håret alldeles för mycket utväxt egentligen.... Nåja, det blev fint iallafall, om än lite kort =)

Nu är det strax dags att säga godnatt, hoppas på att inte vakna med halsont imorgon!! Det har jag gjort typ varenda morgon ett tag nu, väldigt drygt!! Per har hållit på och mätt luftfuktighet och grejjer, för att reda ut varför det är på det här viset. Vi har också misstänkt luftvärmepumpen, att den på nåt sätt skulle blåsa för mycket. Vi har funderat på mögel. Och på temperaturen i sovrummet. Eller helt enkelt vanlig förkylning. Dagens teori är att vi har haft nån friskluftsventil öppen under fönstret, där det har blåst in kalluft. Den är stängd nu, och jag hoppas det gör susen!! Han är iallafall världens snällaste som håller på och försöker fixa så det ska bli bra, även om det liiite drygt när han drar igång och blippar med nån mätgrej strax före kl 06 på morgonen.... =)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0