30-årsjubileum!

I början av sommaren fick jag ju en inbjudan till Turismprogrammets 30-årsjubileum i oktober! Nu när jag hade Carro här så passade vi på att bestämma att vi ska försöka gå på det! Så skoj det ska bli! Och det vore hur kul som helst om så många som möjligt kommer!! Så nu ska jag boka flyg så jag tar mig hem till detta, och då tänker jag även passa på att besöka Karlstad och gratta lillebror som fyller 20 några dagar senare! Så nu vet ni det, kommer hem den 11/10 !

Apropå flygbiljetter så har vi nu bokat allt till helgen i november, då jag och Per ska möta upp mamma och pappa i Stockholm för en hotellweekend och musikalen Footloose! Ska bli så skoj, och förhoppningsvis ska vi hinna med lite shopping då också! Längtar redan!!

Piffat här hemma!

Nu är stegen klar som vi (läs: Per) byggt till klädförvaring i sovrummet. Tidigare har vi haft en stol, som dels alltid är helt översvämmad och dels så är den lite för bred. Vi har så litet sovrum, så jag har fått trixa mig förbi den när jag ska gå och lägga mig. Stegen blev riktigt fin, och ett lyft för sovrummet!!

Per funderar på konstruktionen

Vi har också köpt ny lampa till köket, ny duk och en skål/ljuslykta. Ville ha lite höstigare färger, så nu ska jag bara hitta några blomkrukor som matchar duken. Vill ha röda/orangea/bruna eller nåt sånt.... Tips??

Skålen köpte vi på Outleten i Orrefors, eftersom mina Martiniglas var slut,
och nåt ville jag ju ha!

Slutligen följer också en bild på vad jag har ägnat förmiddagen åt:

Mums!!

Carro och Johan kommer förbi på en fika sen, så då passade det bra att baka lite bullar. Har tänkt det hela veckan men inte kommit mig för, men nu så!

I ♥ your blog

Denna superfina utmärkelse fick jag av Therez idag! Vad glad jag blev!!

Tanken med utmärkelsen är att man ska nominera 7 bloggar/bloggare man tycker extra mycket om. Så här funkar det:

1. De nominerade kopierar bilden och lägger på sin blogg.
2. Länka till personen du fick nomineringen av.
3. Nominera sju bloggar.
4. Länka till de bloggar du nominerat.
5. Lämna ett meddelande på deras bloggar att de blivit nominerade

Såklart skickar jag vidare till 7 bloggare, vars bloggar jag läser nästan varje dag

Therez

Anna

Annelie

Elin

Cicci

Maria

Therese

Slappt...

Det är rätt så skönt att ha semester så här sent faktiskt... även om det hade varit fint med sol, värme och bad så kan vi nu hinna med massa annat och även sitta inne och slappa utan att känna att man måste vara ute och nyttja solen liksom!
Idag har det till exempel blivit en heldag på stan för min del, och det började med ett besök hos frissan som fick fixa till slingorna som blev lite misslyckade... men nu är det superfint!! Har sedan lunchat med Per och sen har vi shoppat! Han har köpt två par skor, och jag har köpt ett par stövletter, en kjol och en top till festen imorrn! Kul med nåt nytt!! Och sen blev det ju inget shoppat i Paris som vi tänkt, så vi fick passa på nu...

Per håller på och bygger en stege att ha i sovrummet för att hänga kläder på, tror det kommer bli riktigt fint!

/J

Semestersammanfattning

Vi har haft en ganska varierande semester, med allt ifrån slappande hemma hos mamma och pappa till glassiga uteserveringar på Champs Elysée (stavning på detta??)... Här följer lite bilder!

Jag vid slussarna i Sjötorp, på väg neråt i Sverige

Mycket fikapauser blir det...

Utsikten från vår balkong på Hotel Astrid i Paris

Per på Champs Elysée, vår första dag i Paris

Vi utanför Les Invalides, som är ett gammalt slags hotell som en kung (minns inte vilken) byggde för att sårade soldater skulle ha någonstans att bo när de återvände från kriget. Här gick vi på en utställning om första och andra världskriget, väldigt fint museum.

Kväll på Champs Elysée

Eiffeltornet!!

Uppe i Eiffeltornet, vi åkte till den andra våningen ca 150 meter upp! Det blåste massor, men det var en härlig utsikt!!

Jag shoppar en liten souvenir i Effeltornet

Jag spanar på utsikten

På en båttur längs Seine, med Louvren i bakgrunden. Vi köpte biljetter till en slags båtbuss, sen fick man hoppa av och på som man ville under en dag, och båten stannade vid 8 olika turistmål. Vi hann med Eiffeltornet, Notre Dame och Louvren.

Notre Dame

Jag och Jeanne D´Arc inne i Notre Dame

Mumsig glass på ett café

På besök i Louvren (observera tanten till höger som verkar försöka klättra upp på pyramiden...)

Det var hur mycket folk som helst inne i Louvren, det var supervarmt och alla verkade vara där för att se en sak...

... Mona Lisa så klart, hon hänger faktiskt där i bakgrunden, bakom ett halvmeter tjockt glas, 2 staket, 3 vakter och hundra japaner med kameror....

Så klart blev det en massa god mat och gott vin!!

Vi hade en superbra semester i Paris!! Det blev dock ingen väska då det mest erbjöds märkesväskor för x tusen kronor... men vad gör det när vi har hunnit se så mycket!!

Det hanns ju också med ett besök i Karlskrona innan Paris, där vi var med på en mycket trevlig 25-årsfest. Vi gjorde en visit i glasriket där jag skulle köpa mina martiniglas. De var slut!! För första gången nånsin! Gahh!! Men köpte iallafall ett vinglas, och så köpte vi en liten skål!

Efter Paris blev det en skoj Kräftskiva i Rog, tack för det!! Det var en skoj kväll, med dans, sång, och en liten Gunther-show...

Nu har vi som sagt kommit tillbaka till Luleå, och det har redan hunnit hända lite omvälvande saker, men det berättar jag mera om lite senare....

Ett megainläggg blev det visst, hoppas ni orkat med allt!!

Kramar J!!!

Tillbaka i Luleå!

Nu börjar semestern gå mot sitt slut och vi är tillbaka i Luleå! Vi körde upp igår, så idag är det mest tvätt och uppackning som gäller...

Ska lägga ut lite bilder från semestern, men idag har jag fullt upp med 2 viktiga möten så jag återkommer....

Kram Jonna!

Färden går vidare!

Söderut beger vi oss imorgon, först till Lidköping för att hälsa på några kompisar där och sedan ner till Karlskrona, för att åka upp igen via småland och glasriket och sen till Paris!

Har idag funderat ut vad jag vill köpa på outletbutiken i Orrefors. Skulle gärna vilja ha några fler cocktailglas i min serie, Intermezzo, och även ett vitvinsglas till så att jag får jämna par.

Skulle också kunna tänka mig någon mer skål i Mine serien, gärna en grön.

Glas MINE från Kosta Boda
(Detta är i och för sig ett glas i serien, men denna färgen vill jag gärna ha på en skål)

Har idag varit hos min kusin och fått en lektion i Photoshop! Tänkte jag skulle kunna börja behandla mina bilder lite, typ göra dem svartvita, skuggade eller i gammaldags stil för att kunna scrappa lite roligt med dom! Vill också väldigt gärna ha en fotoskrivare så att man kan ta ut bilden när man vill,och inte behöva skicka dem för framkallning. Det är mycket jag vill ha nu, skulle behöva ha ett pengaträd eller nåt.... Men jag får väl önska mig när jag fyller år! Är ju bara 4 månader kvar!

Nu väntar jag bara på att pappa ska grilla klart, är hungrig som en varg!!

Kram Jonna

Nu är han hemma...

Och han kom till och med en dag tidigare än vad som var tänkt =)

Jag har fått presenter! En klocka, en top, godis och lite annat smått och gott.... Scrapgrejjerna får jag när vi kommer tillbaka upp till Luleå! Paketet var så stort så det var osmidigt att ta med ner (vilket ju faktiskt är bra, tyder ju på att det är mycket i paketet!!!)

Här fortsätter det att vara lattjo väder, ena stunden regnar det, sen skiner solen och sen kommer det en störtskur till med regn... Hade ju tänkt vara i sommarstugan lite, men det blir det nog inget med....eventuellt en tur med båten imorrn, om vädret tillåter.

Idag har vi iallafall varit en kort sväng till stan, efter att Per vaknade...han har lite sömn att ta igen och så måste han ju vända på dygnet. Idag klev jag upp långt före honom, vilket i princip aldrig har hänt tidigare!

För övrigt har vi planerat in lite småaktiviteter, grillning imorrn kväll med morbror m familj, sen en tur in till E och A på onsdag. Ikväll ska vi på bio och se Mamma Mia!! Ska bli skoj, har velat se den länge nu!

Må väl!

Jonna

Semestern fortsätter...

... och det sker i ett himla lugnt och skönt tempo! Har just kommit hem efter att ha besökt min kära vän H och spanat in hur fint de fått det i sitt hus!

OS invigdes idag, kollade på TV på den sprakande showen! Undrar hur många miljoner fyrverkerierna kostat... Men det var faktiskt bra tyckte jag, även om man fick vänta lääänge på att se Sverige komma in. Men så superbra att Christian Olsson fick bära flaggan, det var han värd!

Var på IKEA med farmor igår, körde runt henne i rullstol så idag har jag grym träningsvärk i ryggen! Hur ska man tolka det? Jo, dax att pallra sig iväg till gymmet lite oftare!!! Ajaj... Väl på IKEA blev jag så sugen på att få sätta igång med att fixa i datarummet! Tror att det kan bli så himla bra!! Funderar på om jag ska investera i en bärbar dator jag med, då kan vi isåfall avveckla vår stationära och jag kan få en större scraphörna! Bra idé va?! apropå scrap så kommer Per hem till Luleå idag, och på måndag kommer han hit så snart får jag mina nya grejjer!! Och jag får träffa honom såklart! Hurra!

Semestervädret här är ju inte det bästa, det regnar mest hela tiden tycker jag... men det känns som om det kvittar, jag är ju ledig!

Nu ska jag strax skjutsa lillebror till stan, han passar på att fråga sin snälla storasyster medan hon är hemma....

Kram J

Semester!!

Har nu äntligen fått min efterlängtade semester! Efter en skön helg i Luleå, med Tes på besök och en tur ombord på ostindiefararen Götheborg begav vi oss mot Värmland i söndags. Vi sov över i Sundsvall och sedan körde vi resten på måndagen! Hittills har jag hunnit med en shoppingtur med mamma, middag och födelsedagsgratulerande hos kusin och en tur till sommarstugan! Och det är så skönt att bara vara ledig!! Imorgon ska jag och mamma ta med farmor till IKEA och lite fler affärer, ska bli skoj att visa farmor hur det ser ut! Sen ska jag hinna träffa Helen, slappa lite och sen på måndag kommer äntligen Per!! Längtar massor nu...

Här följer lite på bilder på vad jag haft för mig den senaste veckan:

Ostindiefararen Götheborg på besök i Luleå

Jag och Therese på Luleåkalaset

Den nya ekan på stranden vid sommarstugan

Nu ska jag lägga mig och läsa en bok och bara ha semester! Nice!!